Het verhaal over dhr. Fricky Wiersum

ooit directeur VNS maar voor de oorlog bij de J.C.J.L in dienst geweest.
Ingezonden door dhr. Th. Strauss.
Note:Het neergestorte vliegtuig was van Fricky Wiersum

quote
Hij woonde van zijn 2e tot 8e in Yokohama, waar Wiersum Sr een im en export bedrijf had, maar ook agent voor de KRL, SMN en VNS was.
Na de hevige aardbeving van 1923 ging hij in 1925 naar Nederland en na schoolopleiding, begon hij in 1937 bij de JCJL.
Eerst Batavia, daarna in 1938 Shanghai en in 1941 Amoy (thans Xiamen).
Daar werd hij gevangen genomen door de Japanners. Hij kwam terecht op de TATSUTA MARU, een schip dat onder de vlag van het Rode kruis een groep geaillieerde diplomaten uit China en Japan ''ruilde'' met Japanners. Dit gebeurde in Lorenco Marques (- lees het geweldige boek Een diplomaat van drie levens, over Van Gulik, geschreven door een oud-lid van de NRVC Carl Barkman - maar dit terzijde - ).
Ook Wiersum Sr zat aan boord van dat schip, want hij was vice-consul in Yokohama. Wiersum Jr kwam in Engeland terecht, werd vlieger bij de RAF. Twee maal neergeschoten en kwam in een krijgsgevangenkamp terecht, bevrijd door de Russen.

En ja hoor in 1946 terug bij de JCJL in Shanghai.
Begin 1948 nam hij ontslag omdat hij het niet eens was met een overplaatsing.
(waar heb ik dat eerder gehoord?)
Na wat tussenbanen in Hong Kong en Indo-China trad hij in dienst bij de VNS.
In 1952 werd hij manager Holland-Australie lijn.
Na tien jaar werd hij (mede) directeur van de VNS.
Ooit vertelde hij dat hij niets wist van de fusie, c.q. NSU, KRL etc
. In 1972 verliet hij de NSU - afgevallen vanwege reorganisatie, zoals hij zelf ooit zei.
Daarna was hij nog 9 jaar actief als directeur Associated North Atlantic Freight Conference in London.
(dit verhaal komt uit OP een Koers, het boek dat uitgegeven werd ter meerdere glorie van enige Nedlloyd lieden)
Unquote

Zie eveneens onderstaande link:

https://www.flickr.com/photos/161392673@N02/albums/72157676352898017